fredag 6 maj 2022

Reserveraknapp

Jag kan sitta hemma i soffan, gå in på bibliotekets hemsida och reservera en bok och sen hämta den på mitt hemmabibliotek. För en tia kan jag alltså reservera vilken bok som helst ur Stockholms hela bokförråd och sen få den skickad till Gröndal. En toppentjänst som jag utnyttjar ofta - alltför ofta.

Hemma har jag en återlämningstjänst som också fungerar bra - dock inte lika bra. Sist jag använde mig av den blev det helt fel.

Eftersom jag reserverar varje bok som verkar intressant, reserverar jag fler böcker än jag hinner läsa - den där lilla "Reserveraknappen" är så lockande.


När jag fick syn på boken "Virginia Woolfs trädgård" var fingret där och klickade. Men den gången visste jag att det var en bok som skulle bli läst och boken om VW trädgård var verkligen lika trevlig som jag trott med berättelser om makarna Woolfs liv i Monk's house, i södra England. Monk's house är en plats jag vill  besöka någon gång i en fjärran framtid. Varje kväll läste jag några kapitel trädgårdsboken och njöt av all blomsterprakt.

Sen råkade jag klicka hem boken "Europa" av Maxim GrigorievNär jag hämtade ut den hade jag inte en susning om varför jag reserverat den. En tjock bok som verkade ganska tung (=djup). En bok jag inte tänkte läsa.

Jag la "Europa" på hallbyrån för att återlämna den nästa gång jag skulle till centrum. Men innan jag hann ge mig iväg kunde jag utnyttja hemmets "återlämningstjänst" - bad maken lämna tillbaka boken när han ändå skulle till Gröndals centrum. 

Tyvärr tog han inte med sig boken "Europa" som låg vid dörren utan letade i stället rätt på boken som låg vid sängen i sovrummet - boken jag blivit så fängslad av och läste varje kväll.

Återlämningstjänsten fungerar men det finns viss s.k. förbättringspotensial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar