torsdag 26 maj 2022

Sommar i stan

Varje tisdagsförmiddag åker jag till stan och spelar bridge. Förra gången skulle vi hålla till på Östermalm. Jag var som vanligt ute i god tid och kunde i lugn takt promenera förbi Hedvig Eleonora kyrka. Där upptäckte jag, till min stora förvåning, att man ordnat kafé på kyrkogården.

Halva kyrkogården var full med solstolar och bord för servering av kyrkkaffe. Såg trevligt men konstigt ut att folk satt bland gravstenar och fikade. Kunde inte låta bli att fråga om man serverade vin eller om det var förbehållet kyrkorummet.

När vi spelat klart, gick jag till båten som skulle ta mig hem. Jag gick genom ett härligt Sommarstockholm där det var folk på torg, på gator och på varenda servering. Blev så sugen att åka dit igen.



Väl hemma föreslog jag att vi skulle åka in till stan på kvällen, titta på allt uteliv och och äta middag på en utomhusservering. Maken hängde naturligtvis på, så vid sjutiden befann vi oss på Rörstrandsgatan.



I Vasastan var det trångt men vi lyckades hitta ett ledigt bord och kunde beställde lammfärsbiff och hamburgare. Så trevligt att åka in till stan på kvällen och känna att man bor i en storstad. Men trots det fina vädret var det kallt i luften och när vi ätit klart åkte vi hem igen. Vi hoppade över den tänkta promenaden - föredrog "Alla mot alla" i värmen inomhus.

Nästa förmiddag 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar