lördag 11 juni 2022

Finns i Kungälv

När vi reste hem från Göteborg fick vi åka buss i stället för tåg till Alingsås. Tyvärr lämnade vi bussen med två ryggsäckar - inte tre som vi hade med in i bussen. Men tåget hade bestämd avgångstid - fanns ingen tid att gå tillbaka till bussen och leta.

Väl hemma gjorde jag förlustanmälan hos SJ men kände mig mycket tveksam till om det var rätt "forum" - ryggsäcken var kvarglömd på en buss inte på ett tåg även om vi åkte "tågbuss". Vem skulle ha min förlustanmälan?

I två dagar försökte jag ringa till SJ för att få reda på hur jag skulle gå till väga men det var helt omöjligt att få prata med någon. Att dröja kvar för att få mänsklig kontakt, som telefonsvararen sa, funkade inte. Blev istället hänvisad till chatten "Goddag yxskaft".

För att komma vidare ringde jag till slut ett SJ-numret vilket som helst. Jag kunde då framföra mitt ärende och bli placerad i telefonkö. Den första mänskliga röst jag fick tala med hjälpte mig och efter 1 timma och 38 minuter hade jag nått första plats i telefonkön.

Trots att jag är pensionär och lever ett liv utan klocka startade jag en timer för att kolla hur långa svarstider SJ har. Timern stannade alltså på en timma och trettooåtta minuter!!

När jag till slut fick prata med en människa fick jag veta att jag (som jag misstänkt) måste kontakta de tre bussbolag SJ anlitat.

Jag ringde dom i tur och ordning och vet nu att ryggsäcken finns att hämta i Kungälv!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar