lördag 17 september 2022

Avtryck

Jag gör inte längre några avtryck!

Det är bra att leva ihop med en man som gillar att administrera. När jag sent på kvällarna slår mig ned i sköna fåtöljen för att tittar på en film eller något annat trevligt, sätter sig maken vid skrivbordet och "jobbar".

En kväll kollade han hur länge våra pass gällde. Det var i och för sig en befogad koll för plötsligt saknar var o varannan människa giltiga pass och det är inte roligt om man vill göra en spontanresa till Paris.


Trots att våra pass är giltiga till april 2023 tyckte vi båda att det var lika bra att skaffa nya. Vi beställde tid redan i våras och nu, flera månader senare, kunde vi bege oss till passkontoret på Kungsholmen och fylla i uppgifter.

Där, på passexpeditionen flöt allt på snabbt och bra. Efter 20 minuter blev det vår tur att lämna fingeravtryck. Först var det pekfingrarnas tur. Efter tre försök blev det långfingrarnas. Sen ringfingrarnas och till slut tummarnas. Mina fingrar är utslitna! Jag kan inte längre lämna fingeravtryck. Tur att tummarna fortfarande fungerar - man kan säga att jag har tumme med (i) passen.

Om tre månader (!) kan vi hämta nya pass. Man måste kallt räkna med att ha en framförhållning på ett halvt åt om man vill ha nytt pass. Funderar lite smått på om det inte vore lika bra att passmyndigheten skickar ut automatpåminnelser i god tid innan giltighetsdatum infaller - skulle vara bra i familjer som saknar administratör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar