fredag 21 oktober 2022

Baklänges

I går var vi Nacka, en av Stockholns kranskommuner. Det var andra gången på 10 år som vi åkte dit. Förra gången var vi ute och letade bostad och tyckte vi hade hamnat mitt ute i geografin

Den här gången skulle vi på konsert på Nacka gymnasium - målbrottskören skulle framträda. Vi hade ingen svårighet att hitta rätt. Buss 402 från Slussen tog oss hela vägen till skolan.


Om det gick lätt att komma dit blev det desto svårare att ta sig hem. Det var mörkt och kallt när vi började vår 20-minuters väntan.

När det hade gått 25 minuter började jag fundera på vad som hänt. Men vad kunde vi göra annat än stå kvar och försöka hålla värmen. Vi väntade och väntade och väntade. Ingen buss uppenbarade sig men antalet passagerare vid hållplatsen blev fler och fler.


Efter 40 minuter dök det upp två baklyktor - en buss kom backande mot oss. Den backade hit och den backade dit och jag var glad att det inte var jag som satt bakom ratten. Skulle aldrig klara av att backa en jättelång ledad buss i mörkret. Till slut kom bussen fram till rondellen där vi kunde stiga på och bussen kunde svänga runt och köra framlänges.

Allt detta elände berodde på att man skulle reparera vägen och gjort det omöjligt för bussen att vända men glömt bort att stänga av trafiken. Efter många om och men kom vi hem men det vete sjutton om jag åker till Nacka igen (jo förresten, det är klart jag gör om det blir fler konserter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar