måndag 17 oktober 2022

Kyrkornas kyrka

Sista Parisdagen var bara halv eftersom vi måste ge oss iväg till flygplatsen vid tretiden.


Startade som vanligt dagen med kaffe och croissant på kaféet i hörnet. Sen ställde jag mig i kö till Saint Chapel som ligger i poliskvarteren på Seines höger sida.

Saint Chapel ska vara något extra och visst var det fint men jag kände mig ändå lite besviken - så märkvärdigt var det väl inte!


Många besökare gick vidare uppför en ringlande trappa (förmodligen upp till tornet - tänkte jag) men jag kände mig tveksam. Mitt ömtåliga knä hade redan gått så mycket i trappor och jag ville verkligen inte överanstränga det.



Frågade en vakt hur många trappsteg det var till nästa nivå. När han sa max 30 gav jag mig iväg och det var himla tur. Jag kom inte upp i tornet men in i ännu ett kykorum och maken till vackert rum har jag aldrig sett. Förstår att denna kyrka är omtalad.




Kyrkan Saint Chapel började byggas redan på 1200-talet - tänk om "hon" kunde berätta vad hon varit med om.

Vykortbild

När jag tittat klart på detta enastående konstverk strålade vi samman alla tre igen. Vissa ville köpa presenter till sina barn så vi började en vandring från affär till affär. Några  handlade och handlade men inte jag. 

Ny sjal, gammal pose

Jag hade redan köpt två franska kakformar och fått ännu en födelsedagspresent - en jättefin sjal - vad mer kan jag behöva eller önska?


Sammanfattningsvis kan jag säga att Paris är en gigantiskt stor stad full av ljud, folk, bilar och gator åt alla håll men där finns också många vackra parker. Man matas med intryck från morgon till kväll. Det härligaste är folklivet och kaféerna som finns i nästa varje gathörn. Och så vädret förstås - sol och 20⁰ varje dag. Att sitta utomhus på kafé i oktober ska inte föraktas.


Fyra dar var precis lagom lång tid för ett Parisbesök. Vi var nöjda med storstadslivet, hade sett så mycket och tyckte alla tre att det skulle bli skönt att få resa hem till lugna gatan igen. Jag är sååå nöjd med min present - även om jag fick vänta på den i hela 25 år - kunde inte varit bättre.

Tre nöjda Parisresenärer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar