lördag 5 november 2022

Bågen

I somras, när jag var i stugan, läste jag att den kinesiske konstnären Ai Weiwei hade fått placera en stor "staty" framför Nationalmuseum. Statyn, som inte ska stå kvar permanent, såg så häftig ut att jag fick lust att åka och titta på den. Men det var omöjligt (vi var ju i stugan) - fick hoppas att den skulle stå kvar till hösten. Jag har gillat Ai Weiwei sen jag besökte hans utställning på Galleri 3 i april 2012.

I månadsskiftet augusti/september åkte vi tillbaka till stan men då var Ai Weiwei bortglömd. Det var inte förrän min Birkagårdskurs besökte Millesgården, för att titta på glas från Murano och jag såg dessa provocerande händer av Ai Weiwei, som jag kom ihåg vad jag glömt!


I veckan, när jag ändå var inne i stan passade jag på att titta på skulpturen "Bågen" (The Arch) ur olika vinklar. 
Nog är den häftig!








Och så några bilder från glasutställningen
 
Vik Munitz

Koen van Mechelen

Ai Weiwei

Marie-Louise Ekman

Ernst  Billgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar