lördag 12 maj 2012

Nätliv

En del anser att nätliv är ersättning för vanligt normalt liv - själv anser jag att det är ett komplement.

Man kan inte träffa och umgås med människor jämt och ständigt. Man måste få vara hemma och grotta ned sig och vara alldeles för sig själv ibland men ändå ha lite kontakt med andra jordevarelser. Då är Internet ett utmärkt komplement. Själv ägnar jag en hel del tid åt att blogga och läsa bloggar, lite tid åt att Facebooka och lite mer tid åt att spela Word Feud. WFa kan man göra när man har lust (så fort medspelaren gjort sitt drag) men man måste tänka på att inte vänta mer än 72 timmar för då har man förlorat matchen. Ibland WFar jag med flera personer samtidigt - kan bli lite stressigt  - men för det mesta håller jag ett till två spel igång parallellt.


Maken och jag brukar WFa med varandra då och då. Han sitter i vardagsrummet och jag sitter i köket eller så sitter han i sovrummet och jag framför TVn (jag klarar att se på TV samtidigt som jag WFar) men det händer också att vi ligger i sängen bredvid varandra och spelar och pratar samtidigt.

Jag brukar också WFa med en "gammal" arbetskamrat - tyvärr har jag måst inse att jag är den sämre av oss båda. Ibland förlorar jag med upp till 100 poäng och när jag någon gång vinner misstänker jag att hon låter mig vinna för att jag inte ska tappa modet. Samtidigt som vi spelar kan vi kommentera dragen eller lämna annan viktig information i den inbyggda chatten.

Och så är det ju så bra med Internet att man kan vara var som helst - i samma sovrum, i var sin del av stan eller i olika världsdelar - det funkar nästan överallt.

1 kommentar:

  1. Jag håller med! Det som många tror är nog att många ersätter det vanliga livet med nätliv. Att de träffar folk mer sällan pga facebook eller WF eller bloggar. Men så tror jag inte att det är. Fast jag håller med om att det är störigt om man träffas IRL och den ene måste ta fram sin telefon och kolla WF stup i ett.

    SvaraRadera