onsdag 2 maj 2012

Skog

Så olika man upplever skogen. Vissa personer älskar skog och speciellt granskog. Andra, som jag, tycker att skogen är mörk och tråkig. Jag tycker inte om att gå i granskog. Lövskog är en helt annan sak. Att gå genom en bokskog är hur härligt som helst men alla dessa granar som växer i Norrland de känns så tunga och dystra.


Författaren Elisabeth Rynell besökte Sundsvall och kulturmagasinet  härom dagen och höll föredrag under rubriken "Från Hohaj till Hitta Hem. Maken och jag gick och lyssnade på henne. Mycket intressant föredrag som handlade om hennes böcker och bakgrunden till dem. Hon hade frivilligt flyttat från Stockholm upp till norra Norrland. Hon älskade skog och gran, speciellt förtjust var hon i Stöttingfjäll (ligger inte så långt från Lycksele). Hon berättade om sitt norrlandsliv och de böcker hon skrivit om dessa trakter. Tyvärr kändes allt mycket sorgligt och dystert så fastän hennes böcker fått priser och alla som var med och lyssnade sa att de var fantastiska  - köpte jag ingen bok. Jag vet inte om jag orkar med så sorgliga berättelser.

1 kommentar:

  1. Ditt blogginlägg inspirerade mig till att leta fram boken Hohaj som jag köpte och läste i januari 1998, då författaren också var här i Sundsvall för att träffa oss. Jag har nu läst om 2/3-delar och boken är bra!!! Du får låna den snart.

    SvaraRadera