torsdag 27 december 2012

Granen som glömdes bort

När man bor trångt måste man vara innovativ. En vacker två meter hög, väldoftande gran fick därför ersättas med en platt en -  från det stora varuhuset söder om stan.

Det platta paketet innehöll, förutom en gran som kan användas år från år, även dekorationer att förgylla den med. Lämplig syssla för barnen (=barnbarnen) medan jag fixar maten - tänkte jag och satte ut paketet på balkongen.

Så kom då julafton och alla gästerna och jag fick mycket att bestyra. Granen glömdes bort men medan vi åt kom jag ihåg den igen. Jag bestämde mig för att ta in den efter maten. Då kunde alla pyssla med att montera och dekorera den, medan jag plockade fram Ris à la Maltan.

Plötsligt kom tomten. I år kom hen praktiskt nog via balkongen. Så flöt kvällen på - vi beundrade våra klappar, spelade spel och gjorde charader (eller stavelsegåtor om man vill använda ett svenskt ord). Sen var det dags för gästerna att åka hem och för oss andra att krypa under täcket. Då kom jag ihåg den - Granen!
Årets tomte liknade och pratade som GW
När det uppstår sådana här incidenter, även kallat minnesluckor, inser man hur bra det är att ha saker som inte förstörs - t.ex. en gran gjord av gran (eller annan pappersmassa). Vår gran kommer att vara lika fräsch nästa år. Om jag hade glömt en riktig gran på balkongen skulle jag om någon månad ha hittat en hög med barr och hur enkelt är det att montera en sådan gran nästa år?

2 kommentarer:

  1. Vilken otur att den glömdes bort! Du får skriva in en påminnelse på mobilen så att du kommer ihåg den nästa år!

    SvaraRadera
  2. En viktig poäng med en julgran är faktiskt att den också luktar gran. Kan inte hålla med om att din gran överträffar en riktig gran även om den går at återanvända.
    Agneta

    SvaraRadera