måndag 31 december 2012

Hur mycket får en påse kosta?

Eftersom jag kommer från Västkusten är jag "van" att äta räkor till överkomligt pris. Döm därför om min förvåning när jag hörde att de nu kostar 800 kronor kilot. 800 KRONOR! Oj, oj, oj så dyrt! - eller är kostsamt ett mer adekvat ord?

Det här priset gällde för färska räkor i Östermalmshallen, två dagar före nyårsafton. Östermalm ligger långt från Västkusten, där räkorna fiskas. Dessutom har det varit julhelg. Man kan verkligen funderade över hur färska dessa färska räkor i själva verket är. Kanske skulle frysta räkor smaka mer färskt än de färska! Jag bestämde mig för att göra ett test.

Fryst räka till vänster, färsk till höger. Se på sprötens längd!
Jag köpte två färska räkor i mataffären på Liljeholmen (maken tyckte det var aningen knäppt att köpa två räkor). Där var kilopriset 499 kronor! Och så köpte jag två djupfrysta. Sen skalade jag dem (om man ska blindtesta räkor måste de skalas eftersom spröten bryts när de blir frysta) och så provsmakade vi. Det var svårt att känna någon skillnad. Det gick faktiskt inte! Vi kunde inte avgöra vilken som var färsk och vilken som hade varit fryst. Med andra ord är det onödigt att köpa dyra färska räkor för de djupfrysta smakar lika bra.



Mina två färska räkor, som kostade 499 kr kilot, hade jag betalt 13 kronor för. De vägde dock bara 14 gram och borde ha kostat 6 kronor och 99 öre. Jag hade alltså fått betala ett kilopris på 499 kronor även för papperspåsen och det tycker jag verkligen man kan kalla dyrt! Ja, jag tycker till och med att det priset är mer anmärkningsvärt än det kilopris man tar för färska räkor i Östermalmshallen.

1 kommentar:

  1. Dyrt! Ska man ha nyårsfest för 30 pers och servera färska räkor så blir det kostsamt!

    SvaraRadera