söndag 9 december 2012

Nina Björk

Det är spännande med människor som tänker annorlunda, som ser saker ur ett annat perspektiv än det gängse. Nina Björk är en sådan människa. I höstas gav hon ut boken, "Lyckliga i alla sina dagar" och blev intervjuad titt som tätt. I går deltog hon och radioteaterns chef, Stina Oscarsson, i ett öppet samtal på Kulturhuset. Även sångerskan Solgerd Ishav och pianisten Bo Wannerfors medverkade - fantastisk sång. Jag hade, som vanligt, med mig min anteckningsbok och gjorde små noteringar som blev näst intill oläsliga eftersom det var kolsvart i lokalen.

Nina Björk kan konkretisera sådant jag tänker på då och då. Jag kommer sällan fram till någon slutsats men Nina har förmågan att, så att säga, tänka färdigt, att dra slutsatser och se konsekvenser av sina tankar.

Konklusionen av samtalet blev att det allt överordnade är "Vår överlevnad" - sen ska vi uppnå detta på ett sätt som är bra för så många som möjligt.

Nina vill bort från konsumtionssamhället men inser att det nog inte är möjligt - vi är systemets fångar. Hon är en känd feminist och feminismen har alltid haft mannen som förebild. Nu, när vi på många plan uppnått ett visst mått av jämställdhet, borde vi nöja oss och i stället eftersträva "lika lön för olika arbete" och jobba för det som är bäst för helheten. Det kanske inte är mannen som ska vara förebild. Om vi vill ha mer tid för vårt privatliv (barn, motion, yoga mm)  ska vi våga välja att jobba mindre även om det kan komma att påverka den fortsätta karriären.


Efteråt gick jag och funderade på vad jag har för åsikter och kom fram till att jag tycker så här. Man ska tjäna in maximalt med "pensionspoäng" vid sex timmars arbetsdag - man ska alltså få samma pension oavsett om man jobbar 6, 7 eller 8 timmar per dag. Alla (inte bara föräldrar med småbarn) ska kunna välja att jobba sex timmar men är man ledig två timmar per dag får man betala det själv. Inför man dessa förändringar kommer stressen att minska, fler kommer att få jobb och vi behöver inte "skapa" jobb som inte behövs eftersom vi delar på de jobb som finns.

Jag har beställt "Lyckliga i alla mina dagar" på biblan. Det ska bli spännande att få fler Nina-åsikter att reflektera över. Hennes påstående att vi idag agerar som om den mänskliga hjärnan "inte kan tänka, utan bara räkna"  är också värt att fundera över. Vi gör en kalkyl så fort vi ska bestämma oss för något. Vi har börjat tänka "Vad har jag för nytta av detta?" i stället borde vi känna efter vad som är bäst totalt sett, för mina barn, för den som frågar, för vår överlevnad?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar