fredag 4 januari 2013

FK 7410

Varje årsskifte införs nya lagar och ändrade regler -  så även i år. För att förändringarna ska nå ut och bli allmänt kända kan man läsa om dem i dagstidningar.

Häromdagen läste jag om en förändring som gällde VAB-ersättning. Annonsen var så märkligt formulerad så jag fick läsa den två gånger och var ändå osäker på om det som stod där var sant eller om det var ett skämt. Drev man med Försäkringskassan och de som ville ha VAB-ersättning eller vad var detta? Längst ned i högra hörnet fanns Försäkringskassans logga så jag antar att det måste "vara på riktigt".


Förändringen gällde blanketten Intyg om barns frånvaro även kallad VAB-intyget. All hantering av blankett FK7410 skall upphöra omedelbart och motiveringen var att "regelbunden användning av den berörda blanketten markant ökar risken för huvudvärd, stress samt förekomsten av s.k. uruselt humör. Enstaka fall av varaktig irritation och tandgnissel har även kunnat påvisas".

Vad tror ni - är detta ett tidigt aprilskämt eller har man helt enkelt skrivit ned de synpunkter man fått när man kollat hur blanketten fungerat? Jag är böjd att tro att detta verkligen "är på riktigt" och då tycker jag det var ganska roligt av Försäkringskassan att skriva på det här sättet. Alla som berörs av förändringen och blir lika fundersamma som jag vet ju, trots allt, att blanketten är borttagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar