lördag 12 januari 2013

Vardag igen!

Knut har haft namnsdag - julen är slut, julsakerna bortplockade och på väg ned i källaren. Att julprydnaderna är borta tror jag är det tydligaste tecknet, för oss som inte jobbar, på att vardagen är tillbaka. Dagarna har ju, så att säga, samma värde för oss heltidslediga. Visserligen har jag försökt att skapa mönster i min vardag genom att gå på gympa vissa dagar, hämta på dagis vissa och vara "ledig" övriga men dessa mönster kan jag enkelt bryta genom att helt enkelt hoppa över gympan.

I år lyckades jag få fjolårets julros att blomma om - få se om det går en gång till. Granen kommer jag dock med all sannolikhet att kunna sommarförvara.

Mitt inlägg om flexibel jul, som jag själv tyckte var ganska kreativt, bemöttes i en kommentar med att man då skulle missa poängen med själva julen - som enligt kommentatorn är gemenskap. På detta skulle jag vilja genmäla att det i själva verket är precis tvärt om! Mitt förslag ger mycket större möjligheter till gemenskap. Barnfamiljerna, som firar tidig jul, får besök av mor- och farföräldrar och andra släktingar på sin jul och de gamla får besök på sin jul. Eftersom jularna infaller vid olika tidpunkt inskränker de inte på varandra och man slipper allt tjafs av typen "Vi var hos er i fjol....". Det krångligaste blir väl om de religiösa, som enligt mitt förslag ska fira den 24 december, har barn respektive föräldrar som också är religiösa och därför vill fira jul samtidigt - men detta krångel är de ju vana vid.


Sen vill jag tillfoga att det finns ytterligare en stor fördel med flexibel jul - SJ behöver inte ställa in tåg i flera veckor för att vara redo att ta emot anstormande julresenärer. De fördelas ju över en hel månad!

1 kommentar:

  1. Grattis till julrosen! I år saknades julrosen i vårt hus, men utanför husknuten, täckt av 1,5 m snö finns det några. Undrar hur länge jag får vänta på att se dem. Hoppas på april.

    SvaraRadera