måndag 28 januari 2013

Varför niger man?

Det känns skönt att ha en syster, alltså en sjuksyster, i familjen. I fredags var det examen på Röda Korsets sjuksköterskeskola och utdelning av broscher till 62 nya sjuksköterskor och före detta studenter, som rektorn sa i sitt tal.


Det var pampigt värre i den fullsatta Gustav Vasa kyrkan på Odenplan med fantåg, tal och sång.  När musiken började spela tågade först fanbärarna in, följda av de nya sköterskorna och honoratiores. Högtidligt och rörande men med flera humoristiska inslag. Alla talen var bra och peppande, inte minst när det gällde löneanspråk.


En del sköterskor var klädda i svarta klänningar med stärkkrage, vit liten mössa och bindel med rött kors på armen - sjuksköterskornas gamla högtidsklädsel. I klädseln ingår också en mycket fin svart kappa med veckad rygg. Verkligt snygga kläder, enligt mitt förmenande. Varför hade inte alla denna högtidsklädsel? Hade de lånat kläderna av sina mammor och mormödrar (yrken går ju ofta i arv) eller hade de köpt kläderna för just detta tillfälle? Svaret var enkelt; skolan hade ett antal klänningar som de lånade ut (räckte inte till alla). 

Så började då broschutdelningen. De före detta eleverna gick i tur och ordning fram till rektorn, fick sin brosch och tackade för den. När de tackade var det förvånande nog en hel del som neg! Först fick jag för mig att det var de med uniform som gjorde det och att det, så att säga, ingick i klädseln. Men nej, det var många i helt vanliga kläder som också neg. Varför neg de? Jag tyckte det harmonierade så illa med det som rektorn nyss hade sagt i sitt tal när han uppmanade dem att veta sitt värde, att stå på sig och kräva sina rättigheter.

Jag trodde att det underdåniga nigandet var borttaget ur våra sedvänjor. Nigande är för mig förknippat med att folk värderas olika och en hälsning som inte längre ska förkomma mellan vuxna människor. Jag blev helt enkelt tvungen att googla och noterade att Magdalena Ribbing var av samma åsikt som jag. Vad kan månne Clara ha att säga om nigande?

En typiskt Röda Korset- examenstårta
Det gladde mig att vår sjuksköterska tackade med ett vanligt handslag.

1 kommentar:

  1. Grattis på födelsedagen!
    Det fanns fler gamla svarta klänningar att låna på skolan men inga fler ville väl klä ut sig. Jag tror definitivt att nigandet berodde på de gamla kläderna (eftersom att det nästan bara var studenterna som var utklädda som neg) men att det även smittade av sig på ett par "modernt"klädda ex.studenter. Jag tror att Clara är av samma åsikt som Ribbing och dig men nu har hon nog inte tid att kommentera på din blogg mer...

    SvaraRadera