tisdag 29 januari 2013

Känner du till N-ordet?

Det var många som ville lyssna på Jonas Hassen Khemiri när han besökte Aspuddens bokhandel i onsdags. Vi hade köpt biljetter i förväg och kunde gå in och sätta oss direkt men utanför bokhandeln växte kön. Till slut fick alla plats inne i värmen (utomhus var det -14 grader) även om många fick ståplats.


Jonas och hans samtalspartner Nathan Hamelberg diskuterade utanförskap - utifrån Jonas böcker Ett öga rött och Jag ringer mina bröder. De pratade om begreppet mellanförskap - att tillhöra flera kulturer; vara både svensk och arab (t.ex.) men samtidigt inte tillhöra någon av kulturerna helt och fullt. Jag hade aldrig hört begreppet mellanförskap tidigare. Det blev en intressant kväll.

Efter en stund kom man in på N-ordet. "Ni, som alla har IQ över två känner ju till begreppet" sa Nathan. Han ville inte säga själva ordet. Då räckte en liten tant upp handen och sa "Jag har nog bara IQ ett, för jag vet inte vad N-ordet står för".

Vet du?

2 kommentarer:

  1. Nej, jag vet inte vad N-ordet är och väntar spänt på förklaring.

    SvaraRadera
  2. Men nu vet jag. Kunde inte vänta, en snabb googling gav besked.

    SvaraRadera