lördag 19 januari 2013

Helhetssyn

Jag hatar när det är halt och svårt att gå! Ibland överväger jag att stanna inne just på grund av väglaget - isgator täckta med snö, isknölar, snövallar, modd och annat elände. Inte är broddarna till särskilt mycket hjälp heller. Livet blir så mycket svårare för gamla, särskilt om de har rullator, för de som kör barnvagn och för mig. Till makens förtret har jag börjat går mitt ute i gatan, där det ofta är snöfritt.


Därför blev jag glad när jag läste att man har lämnat in ett förslag (s.k. motion) att trottoarer och gångbanor ska snöröjas först och sen, när dessa är framkomliga, ska man ploga gator och vägar. Förslaget var ett led i ambitionen att skapa ett jämställt samhälle - flest kvinnor går, flest män kör bil.

Man har redan övergått till denna prioritering i en stad någonstans i Sverige (jag tror det var Lidköping) och funnit att det var klart lönsamt eftersom antalet fallolyckor med långa rehabiliteringstider och höga kostnader hade minskat.

Fram för helhetssyn i alla sammanhang!

1 kommentar:

  1. Mycket bra förslag och det är kul att de vill jobba för ett jämlikare samhälle!

    SvaraRadera