onsdag 11 mars 2015

Mat, konst och underhållning

Jag tycker det är alldeles utmärkt att börja dagen med croissant och kaffe. Sen fortsätta med en trerätterslunch på Musée d'Orsay - laxpaté, inbakad kyckling och tarte tarin - och så avsluta dagen på ett crèperi i Monmartre. Naturligtvis hann vi också ta en kopp kaffe på ett gatukafé.

Mellan allt ätande besökte vi Svenska institutet, Musée d'Orsay och en kabaré där man sjöng franska chansoner.

Modevecka på Svenska institutet

Reklam på Svenska institutet

Vårt seriösa program inleddes med ett besök på Svenska institutet, som ligger i ett gammalt stadsslott från 1500-talet. På institutet arbetar man för att sprida svensk kultur i Paris. När vi lämnade institutet fortsatte vi till Musée d'Orsay. Där försökte vi inrikta oss på några av alla de tavlor vi gått igenom under årets konstkurs.

Denna tavla lär vara Ulf Lindes favorit på M O

Millet - fannns på väggen, när jag växte upp

Dagen avslutades med en tur till Monmartre där ett gäng duktiga sångare underhöll oss med chansoner. Sångnumren avlöste varandra i rask takt. Det enda jag tycka var tråkigt var att texterna, som jag tror var viktiga, inte riktigt gick hem - trots mina idoga studier i det franska språket.

1 kommentar: