måndag 16 mars 2015

Louis Vuitton - så häftigt!

Det var en bra idé att låta oss få disponera torsdagseftermiddag på egen hand. Då fick, de som ville, möjlighet att besöka det nyöppnade och spektakulära  Foundation Louis Vuitton, ritat av Frank Gehry - samma arkitekt som ritat Guggenheimmuseet i Bilbao.

Det är helt otroligt att man kan bli så stormrik, av att sälja lyxprylar, att man kan bygga en anläggning som denna. Jag blev mäkta imponerad. Det måste vara trösterikt för de som köper LV-väskor till överpris, att de också är med och finansierar ett fantastiskt museum - men jag tror allt de får betala inträdet på 14€, precis som vi andra (för det kan väl inte ligga en liten gratisbiljett i väskan?).

Återigen kan jag bara säga oj,oj,oj. Byggnaden var så häftig - både utifrån och inifrån - men samlingarna och utställningarna gick inte av för hackor de heller. Det enda som gjorde oss lite besvikna var att vi höll på att bli utan lunch men det ordnade sig - om än med förhinder.

Totalt gick jag 15083 steg denna torsdag och var rejält trött när jag kom tillbaka till hotellet. Kvällens planerade jazzklubbsbesök var det ingen som orkade med.

Så här såg den imponerade Foundation Louis Vuitton ut, från utsidan ....


 
 

... och så här från insidan...

 
 


...och så här i "källaren.

 

Slutligen - några axplock från utställningar.

Videokonst (som vanligt missade vi budskapet på grund av bristande kunskaper i franska) av 

  



 "Miljökonst" av Thomas Schutte och Cerith Wyn Evans

 

 

 Alberto Giacometti hade fått ett eget rum till sina figurer

 

 


Fotokonst av Tacita Dean


Ständigt denne Rodin. Här i sitter Tänkaren (som nu också finns i mitt kök i form av ett suddgummi) och begrundar ett TV-program eller är det sin självbild? 

Videokonst av Nam June Paik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar