onsdag 17 februari 2016

Pojken med cykeln

När vi höll på med Frankrike på min Birkagårdskurs, rekommenderade vår fransklärarinna oss att titta på "fransktalande" filmer. En av de filmer vi då såg var "Två dagar och en natt" en jättebra film gjord av de belgiska bröderna Dardenne, Jean-Pierre och Luc.

Nu håller vi på med Belgien och då passar de ju bra att se ännu en film av dessa belgiska regissörer. Den här gången såg vi "Pojken med cykeln" även den jättebra.


När jag hörde att vi skulle se "Pojken med cykeln" tänkte jag på den italienska filmen "Cykeltjuven", som jag såg på filmstudion i Sundsvall för många år sedan. Cykeltjuven handlade om en pappa, en pojke och en cykel men det här var som sagt en belgisk film som utspelar sig i nutid. Men nog fanns det likheter mellan de två filmerna - så min association var inte helt fel.

I "Pojken och cykeln" blir en pojke övergiven av sin far. Pappan till och med säljer grabbens käraste ägodel - hans cykel. Men pojken försöker hela tiden finna ursäkter för faderns agerande som i mitt tycke är oförlåtligt. Den här grabben har tur och får en vän som hjälper honom, en vän som väljer honom men hur ofta händer det i verkligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar