lördag 13 februari 2016

Resan går norrut

Började lördagen med en tre och en halv timma lång tågresa. Jag reste med lätt bagage - macka och bok - fast mackan blev klar hemma i kylen. 

När vi satt oss tillrätta i tåget talade en högtalarröst om att det skulle kosta 1.200 kr att köpa biljett på tåget. 1.200 kr!!  Man undrar (i sitt stilla sinne) hur mycket det skulle kostat om monopolet varit kvar.

Sen löpte allt på. Jag läste Maken - min bokcirkelbok - tills jag fick "telegram" från svärdottern som undrade om jag var på tjejhelg, tanthelg, kompishelg eller möjligen vännhelg men - "eftersom vännhelg ligger dåligt i munnen undrar man om det har med vänort att göra - dvs de inblandade personerna är inte alls vänner privat utanför arrangemanget. Det bästa skulle nog vara att bara säga helg?" tyckte hon.

Därefter började Zlatan prata sig varm för cafeterian - då gick jag dit och köpte lite snacks. Men jag såg inte skymten av Z - enligt konduktören åkte han första klass.

Så ringde det till min "granne". Om jag förstod saken rätt (tjuvlyssnade inte men kunde inte heller be honom prata tystare) var det hans flickvän som ringde från Indonesien till vårt norrlandståg.

Hela färden roade jag mig med Maken under ackompanjemang av hostandet från en (troligen) lungsjuk dam, smaskande på ekologiskt godis som jag köpt i cafeterian.

Allt var småtrivsamt och killevich hade jag förflyttats från vår till vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar