söndag 28 februari 2016

Tunnelbanebibliotek

Vid Östermalms tunnelbanestation - om man går ned från Birger Jarlsgatan - finns ett litet trevligt bibliotek som man kan slinka in i. De har tyvärr inte böckerna sorterade efter kategori utan man får fråga någon av bibliotekarierna efter en bra deckare - för det är mest deckare jag spontanlånar. När jag var där i fredags blev jag rekommenderad "En osynlig" av Pontus Ljunghill. Bra rekommendation.


"En osynlig" är egentligen ingen deckare utan karaktäriseras som en spänningsroman. Handlingen spänner över många år - från 1928 till 1953 - och utspelar sig i Stockholm. 1928 blir en liten flicka mördad på det redan då nedlagda Djurgårdsvarvet och en intensiv jakt drar i gång. Jakten på mördaren äter sig in i kommissarien, som har hand om fallet. Man får följa hur jakten går till och hur den sakta bryter ned honom. Handlingen är förlagd till Stockholm bl.a. Vasastan, Kungsholmen och Djurgården. Jag tyckte "En osynlig" var mycket bra - välskriven, intressant och spännande. Vad mer kan man begära?

Det skulle i så fall vara att man också får lära sig något och även det kriteriet uppfyller "En osynlig". Eftersom handlingen utspelar sig i Stockholm så tidigt som 1928 får man en känsla för hur stan förändras. Man får följa hur mördaren jagas i olika delar av stan och när det dyker upp en gata, som jag inte känner till, googlar jag på den och lär mig sakta hitta bättre.




Men den här gången nöjde jag mig inte med att googla. Jag begav mig också till platsen för brottet - den lilla flickan mördades på Djurgårdsvarvet. Vi tog därför färjan från Slussen till Gröna Lund. Sen promenerade vi vidare runt Beckholmen, ett gammalt varvsområde där det inte finns mindre än  tre torrdockor - ett roligt och intressant område att gå runt och titta i. Efter ett tag stötte vi också på den gata där mördarens bil en gång stod parkerad, Nordenskiöldsgatan, och Djurgårdsvarvet som har återuppstått under namnet Nya Djurgårdsvarvet. Av detta kan man dra slutsatsen att det inte bara är roligt att läsa deckare utan också utvecklande.




1 kommentar:

  1. Din beskrivning av boken var väl ändå så nära en spoiler som man kan komma....

    SvaraRadera