fredag 10 juni 2016

Bombattack i Sverige

Jag är en fan av tidningen Trädgårdsliv - rolig att läsa, fina bilder och många förslag på trädgårdar att besöka. Det var i den jag fick tips om trädgården Groen mitt inne på Södermalm och där läste jag om La Louve, i Bonnieaux, i södra Frankrike - som vi besökte i april 2013 (fast själva idén att åka dit hade jag fått från radioprogrammet Stil).

I förra numret fanns det en artikel om Nyckelviken och i går var jag där tillsammans med några kamrater från Birkagården. Vi träffades vid Slussen. Där hade vi tänkt fråga om lämplig buss. Men Slussen byggs om - fanns inte längre någon information. Efter lite velande hamnade vi på rätt buss (kanske inte det optimala valet men den gick i alla fall åt rätt håll). När vi kom fram var vi ganska villrådiga men vi frågade och blev vägledda genom en fantastisk fin skog och efter en kvart var vi framme.



Nyckelviken är ett naturreservat som ligger i Nacka kommun. Det är väl värt besväret att ta sig dit. Vi åt vår medhavda lunch, pratade och pratade, tittade på blommorna och de vackra gamla husen. Sen, efter några timmar, började vi vår promenad tillbaka till bussen.


Det var då vi blev attackerade. En massa stor gäss kom flygande i formation rätt emot oss. Det var faktiskt lite läskigt. Jag duckade. Så fällde de en bomb! Det blev en ganska ljudlig smäll. Sen var de borta. Tyvärr vad det kamraten med den vita jackan som var målet för attacken - en stor grön blaffa mitt på axeln. Vad hade vi gjort för ont, för att bli utsatta för detta massiva anfall? Det var i alla fall tur att det bara var gäss som anföll oss - hade vi bott på någon annan plats kunde vi råkat mycket värre ut.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar