måndag 6 juni 2016

Feltänkt

I Sverige har vi högertrafik - man kör på höger sida av gatan.

Det är därför konstigt och helt onödigt att man överallt sätter upp skyltar som med en pil markerar att man ska köra på just höger sida. I Stockholm finns dessa skyltar på var och varannan gata - antingen stående eller liggande (påkörda).

Befogad skylt som pekar åt vänster
En gång när jag åkte hem med "min" buss, körde busschauffören på en av dessa stolpar. Stolpen böjdes och for i backen. Jag trodde den skulle åka genom rutan och in i bussen - allt var mycket obehagligt - men den gången gick det bra. Bara bussen och stolpen for illa. En annan gång när jag satt på "samma" buss körde busschauffören på fel sida av en (onödig) stolpe med pilar åt två två håll. Det gick lika bra att köra på fel sida så även den skylten verkar onödig.

Nedkörd "pil" i Gröndal
När jag åkte mellan dotterns hus i Spånga och vår lägenhet i Gröndal räknade jag hur många skyltar som visade att man ska köra på höger sida av gatan - det fanns inte mindre än 50 skyltar! Bara på denna vägsträcka fanns det alltså 100 skyltar (en skylt från varje håll).

Jag retar mig alltid på dessa, i mitt tycke, helt onödiga skyltar och funderar på hur mycket skada de förorsakar. Varför har man skyltar som visar att man ska köra på höger sida när det är just det man gör varje dag i ett land med högertrafik? Det är väl avvikelser som ska visas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar