tisdag 5 juli 2016

21.37

Klockan 21:37 dog påven Johannes Paulus II.

Klockan 21:37 är också namnet på Karin Alfredssons deckare som till stor del utspelar sig i Polen - landet där påven Johannes Paulus föddes.

När jag läst ut Sven Lindqvist bok "En gift mans dagbok" kände jag mig sugen på att läsa något helt annat - gärna en deckare. "Min" bibliotekarie tipsade om Karin Alfredsson, som hon själv gillade.

Klockan 21:37 handlar om vilka möjligheter kvinnor i olika tider har att avbryta en graviditet. Förr, när aborter inte var tillåtna i Sverige, åkte kvinnor till Polen. Men idag, när katolska kyrkan får ett allt starkare grepp om det polska folket, har det i praktiken blivit omöjligt att få abort där. Ett intressant tema.


Ett tag kändes boken så obehaglig så jag fick lägga den åt sidan. Men så bestämde jag mig för att läsa ut den och när den var slut kände jag mig lurad. Det var ju ingen deckare. Det blev inget av något. Vissa av de "historier" som berättades kändes helt obefogade.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tyckte boken var intressant men att saluföra den som deckare är inte helt rättvisande. Den kan snarare ses som  ett inlägg i debatten om kvinnors rätt att få bestämma över sina kroppar - men en sån bok får inte, hur intressant den än är, på långa vägar så många läsare som en deckare. Så det var väl ett taktiskt riktigt grepp att kalla den för deckare om syftet var att sprida ett budskap som annars skulle förblivit "ospritt" men jag kände mig lurad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar