lördag 2 juli 2016

Riva murar?

Många pratar om att man ska riva murar - men inte vi. Nej, vi bygger nya.


Men ska jag vara riktigt ärlig började vi också med att riva två gamla syllmurar, innan vi byggde de nya. Ska jag vara ännu ärligare var det inte heller vi som byggde de nya murarna utan vi lämnade ut uppdraget till en entreprenör och det var en j-a tur.



Att det skulle vara ett så gigantiskt jobb att bygga en mur, kunde vi inte drömma om. Nu har det varit folk här i snart tre veckor och jobbat och jobbat. En av arbetarna kommer från Litauen. Han jobbar med anläggningsarbeten i Sverige 7 månader om året. Jag har aldrig sett någon jobba som denne man. Om han tar fem minuters rast varannan timma överdriver jag inte. Till slut var jag tvungen att fråga honom om han hade varit idrottsman i sin ungdom. En vanlig människa skulle inte kunna hålla detta tempo, timma ut och timma in. Det visade sig att han varit boxare.



Men så, efter tre veckor, var allt klart och vi var så nöjda. I stället för att hålla på och jobba med att bygga murar under två - tre somrar, att få ont i ryggen och bli sura och irriterade över allt jobb och att aldrig få "ordning och reda" omkring oss, var allt fixat på bara några veckor - tack vare den rörliga arbetskraftsinvandring som gäller inom EU. Toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar