tisdag 13 december 2016

Andalusien

Det första vi fick syn på när vi steg av flygbussen i Málaga var apelsinträdet utanför vårt hotell.


Överallt fanns dessa vackra träd dignande av apelsiner. Men ingen plockade frukterna - de fick hänga kvar som julgranskulor. Jag tror apelsinerna är sura och bara odlas för att pryda gatubilden. Vi såg enstaka träd, vi såg träd planterade i rader och på sina ställen såg vi hela apelsinlundar.

Apelsinlund med inbyggd bevattning

Trots att vi var ute och åkte i december såg vi bougainvillea och rosor som blommade men också många andra blommande växter som jag inte kan namnen på. Det skulle vara roligt att se den blomsterprakt som juni kan uppvisa.


Palmer växte överallt och i trädgårdarna fanns häckar av buxbom och myrten. Ett karaktäristiskt inslag i landskapet var de pampiga cypresserna.






Om vi såg många apelsinträd såg vi än fler olivträd. Genom bussfönstret, på vår resa från Màlaga via Sevilla och Cordóba och tillbaka till Málaga, såg vi stor fält med olivträd i olika storlek. Vår chaufför berättade att i Andalusien låter man inte olivträden bli mer än 15 år - sen ersätts de med nya plantor. Vid ett tillfälle stannade vi och tittade på gamla redskap för olivpressning och för att köpa olivolja. Jag som åkte med lätt packning fick dock avstå - får gå till Konsum i stället.



¨



I och med att Andalusienresan är gjord är också min kurs på Birkagården slut - sorgligt. Nu har jag bara min Stockholmskurs på onsdagar kvar som inbokad aktivitet. Vad ska jag göra nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar