lördag 31 december 2016

Första kollektivhuset

När man är hemma hela jul- och nyårshelgen, inte har särskilt mycket att göra, har all mat lagad och det är perfekt promenadväder tar man sig  en "5-6 kilometers" varje dag. I efterhand kan jag via "tracker" i min telefon se hur jag gått, hur långt jag gått och vilken medelhastighet jag haft - suveränt och inspirerande för nya stordåd.


Vi har i huvudsak koncentrerat oss på Kungsholmen - gått i samma område från olika håll, läst och försökt memorera gatunamn och inse hur gatorna hänger ihop. I går kom vi till ett hus som vi kände igen. Det visade sig vara polishuset på Bergsgatan. Huset där vi för ett par år sen hämtade ut våra pass. Nu vet vi var det ligger - inte bara hur man hittar dit.

Målet för våra promenader var det lilla, mysiga och röriga cafét Petite France, som dottern och jag besökte i höstas. På vår första promenad hittade jag det inte. Andra gången hade jag kollat upp att det låg på John Erikssongatan men även då var det svårfunnet.


Cafėt visade sig ligga i Stockholms första riktiga kollektivhus, ritat av Sven Markelius som i sin tur inspirerats av Alva Myrdal. Huset bestod från början av små lägenheter med var sin kokvrå. Mat kunde skickas upp till lägenheten via mathiss och smutstvätt kunde skickas för tvätt i nedkast direkt till tvättinrättning. Jag vet inte om byggnaden fortfarande används för kollektivboende men jag noterade att den lilla mjölkaffären som från början legat i huset inte längre finns kvar.


Tufft hus med populärt franskt café i bottenvåningen.

Så här såg Västerbron ut när vi hade den i förgrunden...

.... och så här såg det ut uppe på bron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar