fredag 16 december 2016

Saffran utan smak

Har saffran förlorat i smak?

Jag tycker inte saffransbullar smakar saffran längre. Inte heller mina saffransskorpor smakar saffran trots att jag har ökat mängden gult pulver.

Till årets bak av lussebullar lät jag saffranet ligga och dra i konjak och socker i två dygn innan jag bakade. Sen kompletterade jag (efter att ha provsmakat på degen) med ytterligare en "påse". Lika fullt tycker jag inte bullarna smakar saffran.



Frågan är om det inte är "saffran" i påsarna längre. Jag har testat både saffran, safran och soffran (det kanske är samma sak men på olika språk - vet inte) och jag har använt saffran jag köpt hemma i affären och sådan jag köpt i Turkiet - med samma dålig resultat. Enligt "Sara bakar" - en av mina favoritbrödbloggare - är saffran ovanligt billigt i år 18 000 kr kg jämfört med 66 000 för tre år sedan. Kan förklaringen vara att stora skördar ger saffran med mindre smak.

Men även om smaken (och delvis den gula färgen) är svag är saffransbullarna ändå goda tilltugg till morgontet och ger en försmak av jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar