onsdag 4 januari 2017

Reflektioner

Varje årsskifte ska man tänka tillbaka på året som just är slut och ägna några minuter åt eftertanke. Helst också dra nytta av de erfarenheter man fått och göra små förbättringar - motionera mer, äta mindre, lägga sig tidigare, vara lite filantropisk osv.

Allt som hänt i den "stora världen" lämnar jag därhän - kan man se på TV och läsa om i tidningar - inget jag kan påverka. Jag ägnar mig åt  den "lilla världen" - det som jag skriver om i bloggen Tidlösa.

Vad är det då jag kommer ihåg från mitt 2016? Jo, 2016 blev året då jag gjorde många utlandsresor - inte mindre än sju stycken. Blev själv förvånad. Alla resorna har varit relativt korta - ingen har varat mer än en vecka - men ändå, sju stycken! 

Redan i januari åkte vi till Turkiet - en guidad resa där allt var ordnat.


I mars blev vi oväntat bjudna på födelsedagskalas i Manchester.


Så kom kulturresan till Amsterdam och den Bosch för att titta på en 500-års jubilerande konstnär.


I maj åkte vi på en intressant rundresa i gamla Östtyskland (jag säger fortfarande Östtyskland).


När vi så lyssnat på Jan Guillous bok om hur Bergenbanan byggdes, tyckte vi det skulle vara kul att också åka sträckan Oslo - Bergen. Det lyckades vi klämma in i sluter av augusti. Helt oplanerat.


Under hösten har vi hållit oss hemmavid med undantag för fyra dagar i Italien...


 ---och en femdagars kursresa i Andalusien.


Hur ska jag förbättra mitt nya år? Jo, under 2017 med över 350 oplanerade dagar ska jag satsa på lite längre resor - alltså resor som varar mer än en vecka. Det där med motion och filantropi tror jag att jag skjuter upp ännu ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar