söndag 22 januari 2017

På marsch men åt fel håll

Jag, som tycker jag lärt mig så mycket om Stockholm och numera tror att jag hittar, gick i går åt helt fel håll.

Vi (döttrarna, maken och jag) skulle delta i marschen mot den nye amerikanske presidentens kvinnosyn - 2017  Women´s March. En manifestation (som man numera säger) över hela världen. Samling klockan två på Norrmalmstorg (den dyraste gatan i Monopol).


Klockan två kom vi fram till ett helt tomt torg. Märkligt! Upp med telefonen. "Men det står ju här att det är klockan två på Norrmalmstorg" - sa jag lätt upprörd. Varvid maken, som inte alls hittar så bra i stan, lugnt konstaterade att vi faktiskt befann oss vid Norra Bantorget. Inte helt bra att man ger två torg så lika namn - förvirrande för oss "nyinflyttade".

Så här såg det ut på Norrmalmstorg
I ett lördagsfullt Stockholm tar det sin tid att gå från Norra Bantorget till Norrmalmstorg. Efter en kvart var vi framme vid ett välfyllt torg. Vi hamnade, av förklarliga skäl, långt bak där vi varken såg eller hörde något men stod kvar en stund för att visa vår solidaritet. Sen bestämde vi oss för att stödja kvinnor i hela världen med en kopp kaffe - tyvärr blev det inte "Bönor för Bönor" kaffe men gott ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar