onsdag 18 januari 2017

Gränser

Ibland råkar saker sammanfalla på ett förunderligt sätt - helt oplanerat.

I torsdags lyssnade maken och jag på ett seminarium om Kuba (förberedelse inför vår resa). Mycket kom att handla om gränsen till USA (som bara är 150 km bort) och de flyktingströmmar som går och har gått dit. Flyktingar från Kuba får nämligen uppehållstillstånd och blir amerikanska medborgare så fort de nått gränsen och kommit in i USA - något som inte gäller folk från andra delar av Latinamerika - enligt wet feet, dry feet policy. Underligt nog läste jag nästa dag att denna kubanernas rättighet inte längre ska gälla. Dan efter det att jag fått reda på att rättigheten fanns, hade den tagits bort.


Ännu nästa dag gick dottern, hennes lille kille och jag till Historiska museet. Ett trevligt och barnanpassat museum. Jag blev stående framför ett bildspel över alla folkvandringar som varit i Europa medan lillkillen höll på med arkeologiska utgrävningar. Av svält och nöd har det i årtusenden förkommit stora folkomflyttningar. Fenomenet flykt är verkligen inte nytt.

Modell av Birka, på Historiska museet 
Senare samma dag gick maken och jag till Dansens hus och tittade på en föreställning av den fantastiska Cirkus Cirkör. Så otroligt bra. Så imponerande. Föreställningen hade "Gänser" som tema - gränser i olika bemärkelser och handlade bland annat om hur gränser låser in folk.



Tre dagar i rad gjorde jag saker som alla berörde temat gräns och flykt - ett minst sagt aktuellt ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar