tisdag 31 januari 2017

Livet på Kuba?

Vi sitter på verandan till "Casa de Don Tomàs - en arkitektonisk juvel" i kolonial stil. Verandan är täckt med tak så vi sitter i skugga - skönt för det är 28 grader - och dricker stark, gott, kubanskt kaffe. En liten orkester på tre personer underhåller oss med härlig kubansk musik. Varför klaga på Kuba?


I Viñales, grundad1607, har man alltid försörjt sig på jordbruk och stan är ett exempel på perfekt bevarad kolonial bosättning (enl min guidebok).


Huvudgatan heter calle Betancour efter en av undertecknarna till Kubas konstitution 1869. Hela gatan kantas av kolonialbyggnader med arkader och överallt ser man statyer och byster av José Martí - verkar vara Kubas störste ledare. Jag har inte sett en enda staty av Castro men han dyker upp på affischer då och då. Funderar på att skaffa mig en "Che-tattuering" eller förresten kanske inte för då blir jag väl inte insläppt i USA av "vår vän T" - om jag skulle vilja åka dit någon gång.

 

I Viñale verkar inte människorna lida ren nöd - vi mötte inte en enda tiggare. Här byggs och arbetas och  här är ett härligt, rörigt folkliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar