fredag 14 april 2017

Essensiellt

Finns det något mer livsviktigt än vatten? Jag tror inte det. Och det ska vara i lagom stora mängder. Saknas vatten leder det till torka och i förlängningen död. Får man för mycket, ställer det också till en massa elände.

Detta har vi flera gånger fått erfara - dock i mycket begränsad omfattning. Vi åker inte längre till stugan förrän i slutet av april. Åker vi tidigare är lednigarna frusna och vi kan inte tvätta våra halsar.

I år, när påsken infaller under andra halvan av april, trodde vi allt var lugnt. Men icke sa Nicke. När vi skulle ansluta vattnet stod det som en sprut rätt ut under varmvattenberedaren. Trassel, trassel.

Vi bar in vatten i hinkar och utnyttjade vid behov gäststugans faciliteter. Hade med andra ord läget under kontroll. Men konstigt var det att varmvattenberedaren återigen gått sönder. Vi som var så noggranna när vi tömde den i höstas.

När maken skruvat isär hela härligheten visade det sig att beredaren var hel. Hålet fanns i den ledning där vattnet ansluts. Skönt. Betydligt enklare att fixa och mycket billigare än att köpa ny varmvattenberedare.

Medan alla bestyr pågick ägnade jag mig åt matlagning och disk. Jag bar in den ena spannen vatten efter den andra och kände mig ytterst tacksam att leva i ett land där det är gott om vatten och det oftast kommer direkt in i köket.

1 kommentar: