torsdag 27 april 2017

Fråga

Nyss, samtidigt som det var städdag i bostadsrättsföreningen, kom barnbarnet och frågar om vi skulle gå på teater - valet var lätt. Men vad fanns det att välja på för en 9-åring? En hel del visade det sig. Vi valde "Det blåser på månen" på Elverket. Men innan teatern började hann vi med att fika på mysiga "Kvarteret Krubban".


Jag har läst "Det blåser på månen" flera gånger men det var länge sedan. Kom knappt ihåg handlingen.


Uppsättningen på Dramaten var bra med intressant scenografi. Det var lätt att leva sig in i handling. När "fångvaktaren" frågade vilket av djuren i djungeln som inte behövde glasögon svarade mitt sällskap (som verkligen levde sig in i pjäsen) snabbt och högt "Zebran - för den 'ser bra' ".


Boken skrevs under andra världskriget och kretsar kring hur krig ska bekämpas och fångar befrias. Jag måste tillstå att jag inte förstod all symbolik i handlingen men så vände den sig inte heller till personer i min ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar