torsdag 7 september 2017

Holt

Det verkat som Anne Holt är min favoritförfattare men det vill jag inte påstå att hon är, även om jag läser praktiskt taget allt hon skriver.

Nu har jag läst två nyutkomna böcker. Först "offline" som handlade om hur Oslo terroriseras av sprängningar och hur rädsla och främlingshat breder ut sig. Bra.


Sen fortsatte jag med "I stoft och aska" som handlade om "dåligt" polisarbete och vilka konsekvenser detta "slarv" kan förorsaka. Ganska bra men kändes ansträngd.


Det är lustigt hur vissa femomen blir trender och i olika varianter dyker upp i bok efter film. Nu är det näst intill obligatoriskt med poliser som har någon form av diagnos. Det började med Lisbeth Salander i Stieg Larsson böckerna och har sen fortsatt med Bron, Homeland och nu har också Anne Holt anställt en polis som är udda men naturligtvis väldigt smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar