onsdag 20 september 2017

Millennium - igen

Den femte boken om Lisbeth Salander, den andra skriven av David Lagercrantz, var helt ok.


Jag tyckte intrigen var bra och jag tyckte det var intressanta ämnen som togs upp - rasbiologi, den nedsättande behandlingen som romer utsätts för, våld på fängelser, dataintrång, hedersrelaterat våld mm.

Boken var spännande men tyvärr anade jag ganska snart hur det skulle gå även om det inte gick riktigt lika illa som jag befarade. 

Men varför ska allt vara så svart/vitt - de onda är ruttna rakt igenom, verkar inte ha några goda egenskaper, medan de goda är raka motsatsen. Det hade varit intressantare med mer nyanserade personbeskrivningar.

Eftersom jag lyssnade på boken kan jag bedöma den även utifrån hur den lästes och det var inte heller helt bra - alltför melodramiskt.

Trevlig spänning för stunden, rappt skriven men inte så mycket mer är mitt hårda omdöme om denna bästsäljare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar