söndag 8 oktober 2017

Geisendorf

Med jämna mellanrum stöter jag på namnet Léonie Geisendorf. Det började med ett radioprogram om denna le Courbusies elev, som ritat en betongvilla i Djursholm. Sen har det upprepat sig flera gånger.


Sista gången Léonie G dök upp var häromdagen när jag läste att det skulle vara visning av St Görans gymnasium.


Det var Léonie G som en gång ritade skolan i s.k. brutalstil.  Nu har den byggts om till studentbostäder och ingick bland de byggnader som visades under tre dagars "Open house".


När jag såg annonsen bestämde jag mig direkt för att titta på den ombyggna skolan. Väldigt snopet att den bara visades en av dagarna - dock inte den dag jag hade valt. Men jag fick titta runt själv.  

Entén

Viket snyggt golv!


Korridor

Jag missade studentrummen men fick ändå en uppfattning om själva byggnaden. I hissen träffade jag på en nyinflyttad student som berättade att ett rum på 18 kvadrat kostade fem och tre.

Jag tycker att St Görans gymnasium är en häftig byggnad, uppförd i betong. Högst upp finns en takaltan med, som det tycktes, oändlig utsikt åt alla håll.



När jag inte fick tillträde till mitt förstahandsval åkte jag i stället och tittade på ett kollektivboende på Söder. Det där med kollektivboende skulle man nog pröva på nån gång. Jag är inte hundra på att jag skulle gilla det men det skulle vara kul att testa. Där kostade en lägenhet på 90 kvadrat tre och nio men då var det förstås en hög insats.


Nästa år ska jag boka in  "Open house" i god tid så jag kan beta av flera objekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar