fredag 20 oktober 2017

Reginald Hill

Jag frågade en storläsande kamrat om hon kunde rekommendera en deckare. Svaret blev: "Reginald Hill är alltid bra!" Den som lyder råd ska ju vara klok så jag valde hans sista bok Hämden. Men innan jag gav mig i kast med denna tjocka bok på 570 sidor eller 14 timmars lyssning kollade jag upp om den verkligen var bra. Den fick bara lovord.


Det är därför lite förvånande att mitt omdöme blir "En stor besvikelse".Visst har R Hill ett varierande och fint språk men vilket dravel till historia. Karaktäristiken "Psykologisk thriller" är så långt ifrån verkligheten man kan komma. En helt orealistisk berättelse där man direkt förstår hur slutet ska bli. Dessutom innehåller boken mycket våld och personteckningar som är rena karikatyrerna. Hämden är inte värd att läsa!

Jag ska inte döma ut allt vad R Hill har skrivit utifrån Hämden. Speciellt inte som jag i min Tidlösablogg kan se att jag höjde hans "En dans på rosor" till skyarna. Mitt slutomdöme blir att R Hill är värd ytterligare en bok innan jag dissar honom för alltid. Att läsa "Hämden" tycker jag dock är bortkastad tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar