onsdag 18 oktober 2017

Utsikt

I helgen besökte jag två museer med fin utsikt - Thielska och Fotografiska - fast det är ju inte för att få utsikt man går på museum, snarare för att få insikt.



En gång i tiden var Helga Henchen en favorit och när jag tittade i bokhyllan hade jag inte mindre än tre böcker av henne. Jag hann nästan läsa igenom en innan mina "plumpa" kamrater o jag gick till Thielska galleriet för att se en retrospektiv utställning av just Helga Henchen.




Jag gillade Helga H förr och jag gillar henne nu - hennes konst, hennes böcker och hennes engagemang. När vi var klara på Thielska tog vi tunnelbanan till Tensta för att se hennes utsmyckning av stationen.




Dagen efter träffade jag ett annat Sundsvallsgäng på Fotografiska, men enbart för att äta gemensam 70-års lunch. Efter lunchen skingrades vi åt olika håll. Själv gick jag runt och tittade på utställningarna. De gånger jag besökt Fotografiska blir jag nedstämd. Fotona är obehagliga, visar människor i nöd eller krig. Så var det den här gången också. Därför var det roligt att titta på höstsalongen och speciellt på Sundsvallsfotografen Erik Nylanders fina bilder av en 13-årig flicka från Kazakstan som "utbildade" sig till örnjägare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar