fredag 16 februari 2018

Nya perspektiv

Jag hade tänkt börja dagen med att gå (=ta bussen) till gymmet men först måste jag få en kopp te. Sen måste jag ägna lite tid åt min telefon och så måste jag Wordfueda en stund. Så har jag min nya bokcirkelbok (Alice Munros "Kärlek, vänner och hat") som kräver uppmärksamhet. Det första ger det andra och strax är det tid att göra sig iordning för eftermiddagens aktivitet - föreläsning på Birkagården.

Vi (både maken och jag) har anmält oss till en föreläsningsserie (6 ggr) på temat "Media och demokrati". Vi har varit där en gång och tyckte båda att det var intressant. Vi fick bl.a. reda på att man kan vara fem användare på samma Netflix abonnemang. Utmärkt.

Elisabeth och Margret
Direkt kontaktade jag dottern och kunde logga in på hennes och så blev vi fast framför Tv:n  (ändå mer än tidigare). Det är serien The Crown som vi förhäxats av.  Jag gillar serier som har viss verklighetsanknytning, som innehåller händelser man minns men var för ung för att förstå och som inte innehåller för mycket fysiskt våld. De historiska händelser får nytt liv. Man ser dem ur ett vuxet perspektiv.


Serien handlar om det engelska kungahuset. En person som i seriens början ständigt återkommer är Winston Churchill. När han talar om en viss person (jag minns inte vem) lägger han alltid till "Det var han som gav bort Indien" - visar vilken syn man hade på folk för bara 70 år sedan. Vi började se serien från början och är fortfarande kvar i första säsongen - det ska bli sex. Vi har, med andra ord, mycket roligt framför oss.

Margret i serien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar