söndag 25 februari 2018

Vinterlandskap

Vintrarna har blivit mildare, mindre snörika och gatorna är inte längre glashala - toppen tycker jag som inte gillar kyla men väl isfria gator.


Trots mina preferenser gav jag mig iväg till fjällen - till snörike - för att fira en 70-åring. Så mycket snö som vi hade i Storhogna har jag inte sett på både år och dag. Avresedagen var det strålande vackert med gnistrande snö. Termometern visade -22.


Eftersom kyla inte är det jag gillar bäst tycker jag vi gjorde ett bra val när vi i stället för att ge oss ut på fjället tillbringa några timmar på hotellets spa-anläggning. Där fick vi såväl ansikte som fötter behandlade, blev fräscha som vårblommor men inte en dag yngre.

Sen avslutade vi dagen med en lyxmiddag i hotellets vinterträdgård.


Saffransdoftande fisksoppa med
kammussla, rökt lax och aioli

Kalventrecôte med saltbakad röd-
beta, sötpotatisouré o portvinssås

Mörk chokladkräm på krossad brownie
med kanderade jordnötter och vaniljglass
Glasen fylldes med vitt, rött och sött
För att komma till Storhogna tog jag tåget till Sundsvall och fortsatte sedan med bil resterande sträcka. Det märktes tydligt att såväl vecka 8 som vecka 9 är sportlovsveckor - överfullt med folk på station och tåg och alla människor har med sig bagage till förbannelse. Det var skönt att resa med lätt packning. Mitt resesällskap, "Körsbärslandet" , återkommer jag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar