onsdag 20 februari 2019

Karl Lagerfeld

Karl Lagerfeld dog i går - för att travestera en känd författare.

2004 var vi i New York. Vi promenerade runt och passerade en H&M affär där de sålde kläder designade av Karl Lagerfeld. Han hade fått i uppdrag att skapa en hel kollektion åt Hennes och Mauriz.

"Det skulle vara roligt att ha ett designat plagg", tänkte jag, gick in i affären och köpte mig en blus. Förmodligen fångade jag där min enda chans att bli ägare till ett plagg skapat av Karl Lagerfeld.


Sen har blusen mest blivit hängande i garderoben. Ärmarna var för långa, så jag trivdes aldrig riktigt bra i den.

Men i dag tog jag blusen till nåder (hade den på mig med uppvikta ärmar) och skickade en hälsning till den avlidne KL, skaparen av mitt enda designplagg.


Jag läste att Karl L inte hade varit nöjd med samarbetet med Hennes. H&M hade gjort kläderna större än KL ville ha dom. Han ville bara skapa kläder till smala människor. En liten stjärna till H&M för att de lät sy upp kläder till vanliga, icke anorektiska, medelålders människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar