tisdag 5 februari 2019

Klotet

I går var maken och jag på Sveriges Radio och lyssnade på inspelning av programmet Klotet som sänds i P1. Som medlem i  Sverigesradioklubben blir jag då och då inbjuden till olika arrangemang. Det här var mitt tredje besök.


Trevlig inspelning, den här gången också. Programledaren Annika Lanz "brevväxlade" med "kändisar" som hade funderingar om klimatet - en av kändisarna var Anders Wijkman. Sen besvarade Klotets expertpanel kändisarnas frågorna.


Jag lärde mig en hel del bl.a. att det alltid är bättre att använda elbil än bil som drivs med bensin eller diesel - oavsett hur elen är producerad.

Det är bättre att färga om sina svarta byxor, som blivit gråa av många tvättar än att köpa nya byxor. Bäst är naturligtvis att färga om många byxor samtidigt. Själv har jag bara färgat om byxor en gång - gick inget vidare. Färgen sköljdes ur när jag var ute i regnväder.

Matavfall gör mest nytta om det samlas in i "bruna påsar" som sen går vidare till rötning. Mycket bättre än att ha egen kompost som, om den är dåligt skött, läcker metangas.

Panelen tyckte att det nu är dags att komplettera ekonominytt, sportnytt och kulturnytt med ett dagligt klimatnytt.

Lyssna gärna på podden Klotet den 6 februari 2019 så får du reda på alla tipsen - direkt från källan.

1 kommentar:

  1. Låter roligt och intressant att vara medlem i radioklubben.

    SvaraRadera