söndag 1 december 2019

Centralbadet



I "Mannen på taket" (en av de tidiga Beckfilmerna) spelas en trött och desillusionerad Beck av en suverän Carl-Gustaf Lindstedt. Vid ett tillfälle tycker hans kollega (i filmen spelad av Håkan Serner) att han ser oförskämt pigg ut. Då svarar Beck "Massage på Centralbadet".


Jag kan fortfarande se den här scenen framför mig trots att filmen är från 1976. Men i ärlighetens namn ska sägas att jag sett den många gånger eftersom den med jämna mellanrum repriseras på TV och varje gång tittar jag om den - tycker Bo Widergs film är så bra.



I dag, mer än 40 efter det att jag såg filmen första gången, gick dottern och jag också till Centralbadet (julklapp) och precis som Beck hade vi bokat massage. Under en halvtimma blev vi båda knådade, sen simmade vi lite, bastade och spaade innan vi avslutade besöket med lunch i badets cafeteria.



Centralbadet ligger, som namnet säger, mitt i centrala stan och är så fint och mysigt. En riktig "pärla". Trots att vi var där en vanlig vardag (när alla brukar jobba) var det mycket folk. Det enda jag kan klaga på är att vi inte riktigt förstod i vilken ordning badandet, bastandet och simmandet skulle ske. Eftersom vi kände oss lite vilsna frågade jag hur man skulle bete sig och fick det något vaga svaret: "Ni gör som ni vill" - så då får man väl säga att allt blev perfekt denna lyxiga förmiddag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar