fredag 13 mars 2020

Östermalmshallen

På väg hem efter en bridgerunda gick jag förbi Östermalmstorg och tittade på den nyinvigda saluhallen.


Östermalmshallen byggdes 1888 och är ett kulturminne som ska skötas om. Den är pampig - både utanpå och inuti - och inte har den blivit sämre efter den flera år långa renoveringen. Men smakar det så kostar det det.


Den här lyxiga renoveringen kostade 1,3 miljarder kr vilket är mer än dubbelt upp mot planerade 585 miljoner. En av butiksinnehavarna tycker det är fullt acceptabelt och lär ha sagt: "Det blir några ören på skattesedeln men det tror jag folk glömmer snabbt när man ser hur fint det är här." 


Men kommer denna miljard inte också att påverka hyran? Det troliga är väl att hyran kommer att stiga och så också priserna.

För några år sedan jämförde jag kilopriset på färska räkor (i samma storleksklass) i Östermalmshallen (800 kr) och i Liljeholmsbutiken (499 kr). Jag kunde konstatera att det var 60 procent dyrare att köpa räkor i den då orenoverade hallen. Det ligger i farans riktning att vi fått en väldigt fin saluhall som allt färre kommer att handla i.

Vid tillfälle ska jag göra en ny jämförelse och se om man får betala renoveringen både på skatten och på räkan.


Jag tycker hallen är fin, tycker den ska underhållas och få förbli fin men kan ändå inte låta bli att jämföra med Skärholmen som jag besökte på min åttonde resa. Borde man inte kunna lägga ned några "ören" för att underhålla deras torg också eller, kanske ännu hellre, torget i Rågsved, som håller på att förfalla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar