tisdag 25 augusti 2020

Guppigt

Utefter hela Bohuskusten ligger det ett pärlband med små fina fiskesamhällen. Ett heter Hunnebostrand. Där hittar man både skulpturutställning och fiskrestaurang. Naturligtvis skulle vi ta en tur dit, så här i sommarens elfte timme. 


Det konstiga var att jag, som varit där åtskilliga gånger, guidade fel. Vi hamnade i Hamburgsund - har sällan känt mig mer snopen. Men vi hade stämt träff i Hunnebo så det var bara att vända och åka tillbaka igen och hålla bättre koll på vägskyltarna.


Vi började med lunch. Jag valde laxburgare med räksallad och pommes (= pommes frites på gammelsvenska). Mycket gott.


Efter lunchen promenerade vi runt i det gamla fiskesamhället som numera har omvandlats till ett sommarstugesamhälle med välskötta hus och små butiker och båtar, båtar, båtar.


Sist blev det skulpturutställningen på Udden. "En utställning med 30 verk som gör den till den största manifestationen av skulptur i Sverige för närvarande".

Skulpturparken 

The Four-Legged #3' av Kimmo Schroderus

"Gråt inte mitt elskede barn; Ørntoft

'Air pockets'; Isabella Martin
'Air pockets'; Isabella Martin


En jättefin dag men ack så blåsig. Jag har aldrig förr kännt av sjögång på färjan som tar oss över Gullmarn och jag har säkert åkt den 100-tals gånger. 


Men denna vackra, soliga söndag tog jag av mig säkerhetsbältet på överfarten och kollade upp var livvästar och livflottar fanns. Mitt handlande kan tyckas försiktigt i överkant och det var det nog också för vi kom över utan problem. Oron jag kände på den guppiga överfarten fick mig dock att tänka på alla som försöker ta sig över Medelhavet i gummiflottar. Hur hemska måste inte dessa resor vara?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar