tisdag 22 september 2020

Kärsön

Vi fortsätter vår inventering  av Stockholms naturreservat. I går åkte vi till Kärsön.


Även om smittspridningen av Coronan för tillfället är mycket låg har det ännu inte kommit nya riktlinjer för oss 70-plussare. Vi fortsätter därför, som vi gjort det senaste halvåret, och håller oss på vår kant. 

Jag när dock en stilla förhoppning att vi snart ska kunna börja spela bridge igen. Jag förbereder mig för detta stora ögonblick genom att läsa i mina bridgeböcker både framlänges och baklänges. Den dag Tegnell säger att nu är det ok för 70-plussare att träffas inomhus ska jag vara redo. Har nu, efter flera veckors plugg, kommit till bok nummer fem (den blå boken). 

Fågelvägen hem, ca 1,5 km

I väntan på bridgestart fortsätter vi alltså att bocka av naturreservat. Igår åkte vi till Kärsön (strax väster om Lovön och Ekerö) och följde en 6 km lång slinga runt hela ön.






Vägen var stundtals ganska bred och lättgången men långa partier var tuffa. När vi närmade oss slutet av rundan träffade vi en vandrare som tipsade oss om att välja den högra stigen när vägen delade sig. Det är jag henne evigt tacksam för. När vägarna senare gick ihop kunde jag se att den vänstra stigen var som en lodrät vägg. Även om branten var försedd med rep att hålla sig i hade jag aldrig klarat att klättra upp den vägen.  


Det tog oss över tre timmar att gå runt Kärsön men då hann vi också med en fikarast. När jag kom hem var jag tvungen att inta soffläge - tur att det inte var min dag att laga middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar