lördag 5 september 2020

Nattygsbord

Allt det här låg på mitt nattduksbord när jag skulle plocka iordning inför hemresan. Vad var det jag hade samlat på hög?


Det mesta var tidningar (många flera år gamla) men där fanns också en och annan bok. Allt i princip oläst. Varför hade jag inte, under tre långa månader, öppnat vare sig tidningar eller böcker?

Blir ofta sugen på att köpa en tidning när jag är i affären. En tidning som jag kan läsa och bläddra i och som kan ge inspiration till god mat. Tyvärr läser jag inte särskilt mycket i de tidningarna jag stoppar ned i kassen, utan låter dom "ligga till sig". Dessa tidningsinköp är alltså en helt onödig vana som jag, glädjande nog, skulle vara tvungen att släppa denna Coronasommar (när jag inte fick gå till några affärer).

Men säg de hinder som inte kan rundas. När jag insåg vad som väntade, prenumererade jag snabbt (innan jag hann tänka efter) på både Tidningen Vi och Trädgårdsliv.

Tidningen Vi har jag verkligen ägnat mig åt men knappast läst. Har ägnat mig åt deras ursvåra korsord. Timmar och åter timmar har vi suttit där, maken och jag, med näsan i bordet. Trots att vi slår våra kloka ihop får vi inte alltid till det.

Jag hade i alla fall ambitioner

Varje kväll när jag lägger mig tänker jag, "i kväll ska jag ligga och läsa, länge". Men först måste jag kolla min telefon. Sen är jag fast. När jag släcker ljuset ett par timmar senare har jag inte öppnat vare sig bok eller tidning.

Men hur har jag då lyckats läsa
Jo, tack vare årets nymodighet - mobilt bredband - har jag kunnat använda min telefon överallt och när som helst, till praktiskt taget vad som helst, hela sommaren. Toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar