söndag 20 september 2020

Uppskjutet

Nästa år ska jag på kalas till två som fyller jämnt!

Ja, det var vad jag trodde eftersom "mina" två städer, Göteborg och Sundsvall, då fyller 400 år. Men så blir det tyvärr inte. Nej, nej, nej - båda städerna ska ha så stora kalas att de inte hinner förbereda sig på det år man fortfarande har på sig. Festligheterna har därför skjutits fram i två respektive tre år.


I Göteborg skyller man på Coronapandemin. Vad man skyller på i Sundsvall vet jag inte men det måste vara något alldeles extra eftersom de skjuter fram firandet i tre hela år. Man har haft gott om tid att förbereda sig. Redan på 1500-talet visste man att ett ev. 400 års jubileum måste firas 2021 eftersom städerna fick sina privilegier 1521. Själv tycker jag idén att fira flera år i efterskott är helknäppt.


I Göteborg bygger man ett "monument" till jubileet - jubileumsparken i Frihamnen (kan vara rätt att lägga parken i denna del av stan för att höja stadsdelens status (för oss gamla göteborgare är det dock tveksamt om Hisingen verkligen är en del av stan)). Parken kommer inte att bli klar till nästa år men det har man vetat länge och jag tror inte heller det ingick i planen. Även om parken inte blir färdig till jubileumsåret 2021 kan man ändå kalla den "Jubileumsparken" - om man tycker det är ett bra namn. Själv skulle jag nog valt "400-års parken" - jubileum verkar man ju ha si så där vart femtioandra år.

Nej, något stort stadsjubileum kan jag inte räkna med nästa år. Jag får, i stället, sätta mitt hopp till ev privata initiativ.

Städernas grundare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar